Een van de meest gunstige redenen om variatie aan je dieet toe te voegen, is om jouw lichaam te voorzien van een scala aan verschillende voedingsstoffen, maar er zijn ook veel andere redenen om te overwegen. Als je dag in dag uit hetzelfde voedsel eet, belemmer je de ultieme energie- en voedingsbehoeften van jouw lichaam. Dus hoe gezond tonijn, haver en salades ook zijn, ze niet bedoeld zijn om elke dag te worden gegeten zonder enige variatie of diversiteit. En dit geldt niet alleen voor mensen. Dieren halen er ook veel profijt uit om gevarieerde voedingsstoffen binnen te krijgen in hun eten. Zo kun je bij Hondenbrokken de meest diverse smaken en soorten hondenbrokken kopen voor jouw trouwe viervoeter. Hieronder staan enkele redenen waarom gevarieerd eten goed is.

Overbelasting van voedingsstoffen

Een van de belangrijkste redenen om variatie aan je dieet toe te voegen, is dat als je elke dag dezelfde dingen eet, je dezelfde hoeveelheid geconcentreerde voedingsstoffen uit die voedingsmiddelen haalt. Dit kan leiden tot een overbelasting van voedingsstoffen uit het ene voedsel en een tekort aan voedingsstoffen uit ander voedsel. Zelfs het nemen van een goede multivitamine geeft je niet dezelfde variatie voordelen als wanneer je verschillende voedingsmiddelen zou eten.

Tonijn is bijvoorbeeld een gezonde, magere eiwitbron, maar het is ook geconcentreerd in selenium en een van de vissen met het hoogste kwikgehalte. Studies hebben aangetoond dat te veel selenium schadelijk kan zijn voor de gezondheid, en vissen met een hoger kwikgehalte, zoals tonijn, mogen niet vaker dan één keer per week worden gegeten. Je moet gezond voedsel zoals tonijn eten als je ervan houdt, maar gewoon niet elke dag om overbelasting te voorkomen.

Spijsverteringsvoordelen

Een andere reden om variatie aan jouw dieet toe te voegen, is de spijsvertering die verschillende voedingsmiddelen bevatten. Als jouw dieet bijvoorbeeld vezels of gezonde vetten mist, loop je mogelijk de spijsverteringsvoordelen van beide mis. Vezels helpen de bloedsuikerspiegel te vertragen en houden je gereguleerd. Het helpt ook het cholesterol te verlagen en schadelijke vetten uit de bloedbaan te verwijderen. Gezonde vetten uit een verscheidenheid aan voedingsmiddelen kunnen jouw lichaam helpen meer voedingsstoffen uit je voedsel op te nemen wanneer je eet, rechtstreeks via de bekleding van je spijsverteringskanaal. Gezonde vetten verhogen ook de spijsvertering en eliminatie, verlagen je bloedsuikerspiegel en zorgen voor verzadiging. Het niet eten van een verscheidenheid aan gezonde vetten kan je van al deze geweldige voordelen beroven.

Vermijd gezondheidsproblemen

Er zijn eigenlijk veel gezondheidsproblemen die kunnen worden veroorzaakt door te veel van één bepaald voedingsmiddel te eten. Sommige overmatige voedingsmiddelen kunnen bijvoorbeeld een lage schildklierfunctie, pijnlijke gewrichten, acne of zelfs slapeloosheid veroorzaken. Anderen kunnen bijnieruitputting, hoofdpijn en hogere niveaus van stress veroorzaken. De beste manier om gezondheidsproblemen te voorkomen die kunnen worden veroorzaakt door te veel van één voedingsmiddel te eten, is door simpelweg verschillende maaltijden te eten. Het is prima om een paar keer per week hetzelfde ontbijt te hebben, of zelfs om de dag, maar eet het niet maandenlang dag in, dag uit.
Nachtschade-groenten zoals aardappelen, tomaten, aubergines en paprika’s zijn in verband gebracht met een teveel aan artritis, terwijl peulvruchten en bonen in verband zijn gebracht met een verminderde opname van mineralen. Sommige voedingsmiddelen zoals spinazie, boerenkool, soja en broccoli zijn in verband gebracht met een te laag schildklierhormoon en te veel vitamine A uit voedingsmiddelen zoals wortelen, zoete aardappelen en pompoen kunnen ervoor zorgen dat je huid oranje wordt. Hoewel dit geen gezondheidsprobleem is, kan het toch vervelend zijn. Voorkom al deze problemen door simpelweg je voedingsmiddelen om te wisselen.

Gewichtstoename

Als je gezond eet en aankomt, komt dat waarschijnlijk doordat je te veel van hetzelfde voedsel eet en te weinig van anderen. Als je bijvoorbeeld voornamelijk volkoren granen, noten, gezonde vetten en zetmeelrijke groenten eet, zul je waarschijnlijk wat aankomen. Ook al zijn deze gezond, jouw dieet moet worden gevarieerd met caloriearme groenten, magere eiwitten en bladgroenten.
Volkoren granen, noten en zaden, zetmeelrijke groenten en gezonde vetten zoals avocado, pure chocolade en olijfolie zijn allemaal geweldig, maar ze hoeven niet 75% van je dieet te bevatten. Houd dichter voedsel tot ¼ – ½ kopje of minder per maaltijd voor de beste gewichtsresultaten. Vul de rest van je maaltijden aan met magere eiwitten.

Gevarieerd eten is de sleutel

Naast deze vier redenen, bestaan er nog veel meer redenen die uitleggen waarom je gevarieerd moet eten. Het is goed om elke dag afwisselend te eten. Zo ontdek je ook meer soorten eten waarvan je misschien niet zou verwachten dat je die zou lusten. Begin vandaag nog met gevarieerd eten en laat je hond er ook van genieten!